קידום אתרים גדולים במיוחד והאתגרים המובנים בתהליך הזה

קידום אתרים גדולים במיוחד, כאלו שמכילים מאות אלפים ואפילו מיליונים של דפים, הוא לא תהליך שדומה לקידום אתרים קטנים. בתהליך כזה של קידום אתרים גדולים צריך לקחת בחשבון את היכולת בפועל לבצע את המלצות המקדם, תוך התחשבות בהיבטים טכנולוגיים, היבטים לוגיסטיים, היבטים ארגוניים, היבטים תקציביים ועוד. זאת ועוד, לעיתים מעבר על כלל העמודים באתר הוא משימה לא מעשית ולא מציאותית, ואז האתגר הגדול ביותר שמולו ניצבים מקדמי אתרים גדולים כאלו הוא תעדוף נכון, שקלול כלל הפרמטרים, ובחירה בדרך שיש לה את הסיכוי הגדול ביותר לייצר ערך מוסף לארגון.

במאמר הזה ניסינו לאסוף עבורכם הקוראים סוגיות נבחרות מעולם הקידום של אתרי בעלי סקייל גדול במיוחד, ולנסות לתת להם את המענה הטוב ביותר שניתן לתת, מבלי לצלול לעומק של כל מקרה לגופו. אז בלי להכביר במילים, בואו נתחיל: קבלו 14 סוגיות מהעולם של קידום אתרים גדולים במיוחד.

אילו כישורים נדרשים לצורך קידום אתרים גדולים?

כפי שציינו קודם לכן, קידום אתרים גדולים במיוחד אינו דומה לתהליך של קידום אתרים קטנים ובינוניים. בעוד שבתהליך של קידום אתרים קטנים יכול מקדם האתרים להסתפק בדרך כלל בידע טכני מעמיק בעולם קידום האתרים, וקשרים עם קולגות בתחום לצורך בניית פרופיל קישורים או כתיבת תוכן, הרי שבעולם של קידום אתרים גדולים במיוחד הדברים עובדים אחרת.

בכל הקשור לארגונים גדולים, צריך יהיה להבין מה מניע את המחלקות השונות והגופים הקיימים בחברה. כיצד הם נמדדים? מדוע שיקדישו מזמנם ומן המשאבים שלהם לטובת עבודת הקידום? מה יהיה חלקם בעבודת הקידום? בארגונים גדולים חשוב לעקוב אחר תהליך קבלת ההחלטות, לזהות את מוקדי הכוח שבהם מתקבלות ההחלטות ולדעת לרתום אותם לטובת תהליך הקידום.

אחת ההמלצות הנפוצות בהקשר הזה, היא לערב את הגורם העסקי בארגון, שהוא לרוב זה שמממן את תהליך הקידום, בשלבים מוקדמים ככל האפשר של תהליך הקידום. מול הגורם העסקי הזה צריך יהיה לדבר בתועלות: לרוב, פחות חשוב יהיה לו אילו היבטים טכנולוגיים באתר החברה ישפר תהליך הקידום, ויותר כמה לקוחות פוטנציאליים חדשים יצליח השיפור במצב האתר להביא, מהו שיעור הגדילה הצפוי של המכירות מן הערוץ האורגני, וכמה כסף ניתן יהיה לחסוך על פרסום ממומן.

זאת הסיבה, שמקדם אתרים שפועל לטיוב אתרים גדולים במיוחד צריך להיות אדם עם כישורים טכניים הנוגעים לתחום ה – SEO, אבל במקביל גם עם לא מעט הבנה בעולם של תהליכים ארגוניים, היכולת להניע אנשים, להקשיב ולרתום אותם למשימה גדולה, לדעת לוותר על אגו היכן שאפשר ולהוביל היכן שצריך ועוד.

מיקור חוץ של עבודת קידום אתרים גדולים – האם יש בכך היגיון?

בשנים  האחרונות, הולכת ומתגברת המגמה של שימוש במיקור חוץ בכל הנוגע לתהליכים שלא מהווים את ליבת העיסוק של החברה. ארגונים רבים מעדיפים שלא להקים בחברה גופים שתפקידם ללמוד ולבצע מטלות שונות שניתן לרכוש את המומחיות לבצע אותן באמצעות שירותים המסופקים במיקור חוץ. בצורה כזו, מאפשרים לעצמם ארגונים גמישות מקסימלית בכל הקשור להגדלה ולהקטנה של נפח השירותים האלו, תוך עיסוק מופחת בסוגיות של העסקת עובדים, תנאים סוציאליים וכל הנובע מכך.

תופעת מיקור החוץ מלווה ארגונים לא רק בהיבטי כוח אדם, אלא גם בהיבטים טכנולוגיים: שירותי הענן שמוצעים לארגונים גדולים מאפשרים להם לנהל פעילות משמעותית ביותר שהייתה בעבר מתבצעת בתוך כותלי הארגון, מחוץ לארגון. כך, למשל, ארגונים רבים העבירו את חוות השרתים שלהם, פעילויות כמו תחזוקה, תמיכה במשתמשים, בדיקות תוכנה, וחלק משירותי הפיתוח – אל מחוץ לארגון.

התופעה הזאת אינה פוסחת כמובן על תחום קידום האתרים. לרוב, חברות תעדפנה שלא להשקיע משאבים רבים בלמידה וביצוע של פעילות קידום בתוך כותלי החברה, משום שפעילות כזו אינה נחשבת לפעילות ליבתית שבה יש לארגון ערך מוסף. זאת הסיבה שטבעי יהיה לראות יותר ויותר ארגונים מבצעים מיקור חוץ לפעילות קידום האתרים, ולהטיל את האחריות ללמידה, התעדכנות שוטפת, שימוש בכלי מחקר וניתוח, וביצוע בפועל של פעילות הקידום – על הספקים מולם בחרה החברה להתקשר.  

חלוקת תפקידים בתחום קידום האתרים בארגונים גדולים

בעוד שבארגון קטן תהליך קידום אתרים מבוצע לרוב על ידי מקדם בודד או מספר מצומצם של מקדמים, אשר מבצעים את כלל העבודה מקצה לקצה – כולל מחקר מילות מפתח, תעדוף אזורים בהם יתמקד תהליך הקידום, תכנון ההיררכיה של האתר, כתיבת התוכן, ביצוע האופטימיזציה, בניית פרופיל הקישורים, ועוד, הרי שקידום של אתרים גדולים במיוחד הוא תהליך שמערב לא מעט פונקציות ארגוניות, שלכל אחת תחום התמחות שונה.

חלק מן הפונקציות הארגוניות האלו יצטרכו לשלב את המשוב שלהן לגבי כדאיות המיקוד במילות מפתח מסויימות, משום שהמידע אודות איכות הגולשים שמגיעים בעקבות חיפושים אלו והסיכוי להמירם, נמצא אצלן. חלק אחר מן הפונקציות הארגוניות יתן מענה לנושאים טכניים, ובהם שיפורים שונים של מהירות האתר והתאמתו לתצוגה במכשירי מובייל שונים. חלק מן הפונקציות תהיינה אחראיות על שיתופי הפעולה עם קולגות בתחום על מנת למתג את החברה או הארגון כמובילה בתחומה.

בכל הקשור לקידום עבור אתרים גדולים במיוחד, תזמור נכון של כלל הפונקציות הארגוניות האלו, יחד עם חלוקת תפקידים חכמה – הם בקרת מפתח חשובה להצלחת פרויקט הקידום.  

כיצד תהליך קידום אתרים גדולים יראה בעתיד?

אם מתבוננים על קצב השינויים המואץ בשנים האחרונות בתחום קידום האתרים, מבינים שהיכולת בעתיד להשתלט על כלל המידע הדרוש כדי להצליח בפרויקט קידום אתרים, בטח ובטח כאשר מדובר באתרים גדולים, תהיה מוגבלת ביותר.

זאת הסיבה, שתהליך קידום אתרים בעתיד חייב יהיה לשלב מעורבות הן של אנשי מקצוע מעולים בתחום הקידום שהינם מולטידיסיפלינריים, ושולטים בטכנולוגיה ובהיבטים אחרים של התחום, והן, את המעורבות של הלקוחות עצמם.

כפי שהדברים נראים כעת, מעורבות הלקוחות עצמם תהיה הכרחית בעתיד בכל תהליך קידום, בטח ובטח כאשר יהיה מדובר באתרים גדולים. בסופו של יום, רק הלקוח מכיר היטב את קהל היעד שלו, מודע ליתרונות ולחסרונות שהעסק שלו מציע, רק הלקוח יודע להבין מהו היתרון היחסי של העסק ולמה כדאי יהיה ללקוחות להגיע דווקא אליו.

ההנחה היא, שרק באמצעות יצירת שיתוף פעולה פורה ואמיתי שעובד בצורה מתמשכת, אפשר יהיה להתמודד בעתיד עם תהליך קידום אתרים אורגני לעסקים גדולים. 

אילו אסטרטגיות כדאי ליישם בכל הקשור לזחילה ואינדוקס של אתרים גדולים?

אחד האתגרים הגדולים שאיתם צריכים להתמודד ארגונים גדולים, המחזיקים באתר אינטרנט שבו מיליוני דפים, הוא היכולת להתאים את תקציב הזחילה לכמות הדפים הנמצאים באתר בפועל.

כאשר מדובר באתרים קטנים, לרוב, כאשר האתר בנוי בצורה נכונה, ומכיל קישורים פנימיים בצורה מספקת, תקציב הזחילה מצליח להדביק את קצב ייצור הדפים באתר. בכל הנוגע לתהליך קידום של אתרים גדולים המצב מעט שונה: תקציב זחילה שלא מנוצל באופן מיטבי עלול לגרום למצב שבו הזחלנים של גוגל לעולם לא ידביקו את הפער, ולא יגלו עמודים חדשים ורלוונטיים המתוספים לאתר בזמן.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות תעדוף נכון של העמודים המועמדים לסריקה. בדרך כלל, נהוג לייחס חשיבות גדולה יותר לעמודי הקטגוריות, שקולטים את מירב התנועה האורגנית של גולשים באתר. לכן, חשוב יהיה להקפיד שעמודים אלו מקבלים את התעדוף הראוי בכל הקשור לתקציב הזחילה של הבוטים מטעם מנועי החיפוש השונים.

עוד סוגיה שכדאי לתת עליה את הדעת בהקשר הזה היא תוכן משוכפל. אתרים גדולים במיוחד, אשר כוללים דפי מוצר רבים עם ווריאציות שונות, כמו צבעים, גדלים, מידות וסגנון, עלולים להוביל למצב שבו תוכן כפול נמצא בכמויות גדולות באתר. מעבר לפגיעה האפשרית בדירוגי האתר, יש כאן ניצול לא נכון של תקציב הזחילה, שכן הזחלנים נדרשים בהקשר הזה לסרוק ולהחליט האם לאנדקס את אותו תוכן מספר רב של פעמים. הפתרון במקרה הזה הוא יצירת תוכן ייחודי ומקורי ככל האפשר לכל עמוד באתר, וכן לעשות שימוש בתגית קנוניקל, המאפשרת לבעלי האתר לבקש ממנוע החיפוש להתייסח אל עמוד אחר כעמוד התוכן המקורי שכדאי יהיה לאנדקס, ועליו מתבסס העמוד אליו הגיעו הזחלנים.

האם הסרת עמודים מאינדוקס יכולה לסייע בתהליך קידום של אתרים גדולים?

אחד האינסטינקטים המרכזיים שמנחים מקדמי אתרים בכל הקשור לעבודת קידום, היא הצורך שכמה שיותר עמודים באתר יהיו מאונדקסים במנוע החיפוש. לכאורה, ככל שיותר עמודים מאונדקסים במנוע החיפוש, כך גדל הסיכוי שמי מהם יופיע בדפי התוצאות עבור שאילתות רלוונטיות.

אלא שבשנים האחרונות מבינים יותר ויותר חברות קידום מקצועיות, שהדרך לשיפור הנראות של עמודי אתרים גדולים בדפי תוצאות החיפוש, עוברת דרך הסרה מן האינדקס של עמודים לא הכרחיים.

חשוב יהיה לציין: הסרת עמודים מן האינדקס של גוגל אינה אומרת שהגולשים לא יוכלו ליהנות מעמודים אלו עם כניסתם לאתר. עם זאת, מנועי החיפוש עצמם יצטרכו להקדיש משאבים פחותים בהרבה לצורך סקירה ואנדוקס של אותם עמודים בכל פעם מחדש. כפועל יוצא, הציון הממוצע של האינדיקציות שישלחו גולשים למנוע החיפוש יהיה גבוה יותר.

אילו עמודים כדאי יהיה להחשיב כמועמדים לצורך הסרה מאנדוקס? בדרך כלל, יהיו אלו עמודים עם תוכן רזה, שכולל גם, בין היתר, עמודי הדפסה, עמודי פרמטרים עבור מוצרים, דפים בהם יש תוכן דל בלי ערך מוסף ועוד.

בכל הקשור לקידום אתרים גדולים, לעיתים האפקט הגדול יוכל להיות מושג, אם כן, דווקא באמצעות השקעת משאבים בהסרת עמודים מן האינדקס. 

בניית פרופיל הקישורים הפנימיים באתרים עם כמות נרחבת של עמודים

הטמעה וניהול שוטף של קישורים פנימיים הם טקטיקות חשובות בכל פרויקט קידום של אתרים. קישורים פנימיים משחקים תפקיד חשוב מאוד בהקשר הזה, הן מפני שהם מסייעים למנועי החיפוש לגלות כל העת עמודים חדשים שנוצרים באתר, ולהבין אילו עמודים הם חשובים יותר ואילו בעלי חשיבות מופחתת, והן מפני שהם מסייעים לגולשים לנווט בין דפי האתר השונים באופן אפקטיבי הרבה יותר.

כאשר מדובר באתרים גדולים המכילים כמות נרחבת של עמודים שונים, צריכות להישאל השאלות הבאות בכל הקשור להטמעת קישורים פנימיים: האם אסטרטגיית הטמעת הקישורים צריכה לייצר אזורי חיץ באתר או לאפשר תנועה זורמת בין חלקי האתר השונים באופן בלתי תחום? האם אסטרטגיית הטמעת הקישורים הפנימיים צריכה להיות מיושמת באמצעות כלים אוטומטיים או שמא באופן ידני? מהם העמודים שהם המועמדים הטבעיים לקבל כמות גדולה של קישורים פנימיים, והאם כדאי יהיה לבחור את העמודים שמקבלים את הטראפיק המשמעותי ביותר להיות היעד של מרבית הקישורים האלו.

לקישורים פנימיים המוטמעים באתרים גדולים יש גם כמובן השפעה על הסיגנלים ששולחים הגולשים למנועי החיפוש השונים: הם מגדילים את משך השהיה של גולשים באתר, מקטינים את שיעור הנטישה, מגדילים את מספר הצפיות בדף לכל ביקור, ומסייעים לגולשים לצרוך תוכן רב ועמוס, במנות קטנות שקלות יותר לעיכול.

מול אילו אתגרים רלוונטיים נאלצים להתמודד ארגונים גדולים בכל הקשור לקידום אתרים?

אתגר משמעותי אשר רלוונטי כמעט לכל פרויקט בארגון גדול, אולם נכון שבעתיים לפרויקט SEO הוא סוגיית התקציב. תקצוב של פרויקט שאותו ניתן למדוד ולראות תוצאות ראשוניות שלו הוא סיפור שונה לגמרי מאשר תקצוב של פרויקט שלכולם בארגון ברור שאם יראה תוצאות זה יקרה כעבור זמן רב.

תהליך קידום ואופטימיזציה של אתרים הוא כידוע לכל מי שעוסק בתחום תהליך מורכב ומתמשך, שלא ניתן להבטיח בו תוצאות, הן בשל סביבת התחרות הדינמית, והן בשל השינויים התכופים באלגוריתם הדירוג של מנועי החיפוש המובילים. זאת הסיבה, שההנהלה והגורמים העסקיים צריכים להיות כל הזמן עם יד על הדופק בכל הקשור לביצועים של האתר בתהליך הקידום.

אתגר נוסף המעסיק אתרים גדולים שיש להם כמות גדולה מאוד של עמודים הוא היבטים שונים של שפה, כלומר, הנגשת תכנים שונים למדינות יעד שונות. בהקשר הזה, שימוש נכון בתגיות הוא בקרת מפתח חשובה לצורך הצלחת תהליך הקידום.

כיצד חיפושים ישירים על שם מותגים גדולים צריכים להשפיע על אסטרטגיית מחקר מילות המפתח של ארגונים גדולים?

בדרך כלל, אתרים גדולים מאוד שמכילים עמודים רבים משתייכים לארגונים גדולים ולחברות ענק, ואלו, מצידם, זוכים, פעמים רבות לחיפושים רבים ישירים של גולשים על שם המותג. חיפושים רבים על שם המותג לכשעצמם לא משפיעים בדרך כלל על איכות הקידום של האתרים על ביטויים אחרים, לא ממותגים, אולם ארגונים גדולים בהחלט יכולים ללמוד לא מעט מחיפושים כאלה.

ארגונים גדולים שמשקיעים משאבים נחוצים לצורך ניתוח תנועת החיפוש הממותגת שמביאה אליהם גולשים יכולים ללמוד במה, בעצם, מתעניינים גולשים אשר מחפשים את שם המותג, ובעקבות זאת להבין כיצד נתפסת החברה והמותג בעיני הגולשים. ניתוח כזה יכול יהיה לשפוך אור על האזורים באתר שבהם מוצעים שירותים שמזוהים יותר עם שם המותג של החברה ולאתר את אלו שמזוהים הרבה פחות. 

כיצד מתמודדים ארגונים גדולים עם תופעת הקניבליזציה של מילות מפתח?

תופעת הקניבליזציה של מילות מפתח היא תופעה שבאה לידי ביטוי בהצגה של יותר מתוצאת חיפוש אחת רלוונטית מאותו אתר, עבור שאילתת חיפוש של גולשים. כאשר מדובר בשתי התוצאות הראשונות במנוע החיפוש לתופעה הזאת יש גם צדדים חיוביים, אולם לרוב התופעה הזאת באה לידי ביטוי בעיקר משום שמנוע החיפוש אינו בטוח איזה דף באתר ישרת באופן מיטבי את הגולש אשר ביצע את השאילתא, מה שמוביל לפגיעה בכמות ההקלקות על תוצאות החיפוש, ולעיתים בהפניית גולשים אל עמוד שלא משרת את כוונת החיפוש שלהם.

באתרים גדולים במיוחד, המכילים מאות אלפים וגם מליונים של עמודים, כמות התוכן היא כה רבה, עד שכמעט בלתי אפשרי להימנע מן התופעה של קניבליזציה של ביטויי מפתח.

אחת הפעולות המשמעותיות שארגונים גדולים יכולים לעשות בהקשר הזה, היא לקיים מחקר מילות מפתח מעמיק, אשר ממפה לא רק את ביטויי החיפוש הרלוונטיים, הפופולריים ואלו שמכילים את ביטויי הכסף, אלא גם למפות את כוונת החיפוש של הגולשים עצמם.

ככל שהתוכן המוטמע באתר ייעוד לכוונת חיפוש ספציפית יותר וישרת את מטרותיה באופן מדויק יותר, כך גדל הסיכוי שתופעה זאת תורגש פחות עבור חיפושים שחשוב יהיה לארגון להיות מדורג עליהם במקומות ריאליים.

כיצד איתור והטמעת תוכן ירוק עד יכול לסייע באסטרטגיית קידום של אתרים גדולים?

תוכן ירוק עד הוא תוכן שמידת הרלוונטיות שלו לא נפגמת לאורך השנים, והוא תמיד רלוונטי לקהל היעד. יש בעולם דוגמאות למכביר לתוכן ירוק עד: הגדרות מילוניות, נוסחאות מתמטיות, טיפים בריאותיים, עצות בנושאי כושר ותזונה ועוד ועוד. היתרון המרכזי של תוכן ירוק עד בכל הקשור לקידום של אתרים, מלבד העובדה, כמובן שהתוכן הזה רלוונטי בכל עת ובכל זמן, הוא שאין צורך לעדכן את התוכן הזה מעת לעת ולשכתב אותו בהתאם למגמות שמתרחשות בשוק ולכוונת החיפוש של גולשים.

כאשר מדובר במשימת קידום אתרים המתייחסת לאתרים גדולים במיוחד, לתוכן ירוק עד ישנה חשיבות כפולה. האפשרות לעדכן כל פיסת תוכן שנכתבה באתרים גדולים באופן שוטף היא כמעט לא מעשית, ולכן ככל שהאתר יכיל יותר תוכן מסוג ירוק עד, כך עבודת התחזוקה, הניטור והשכתוב של תוכן קיים תהיה מצומצמת יותר, וניתנת יותר לשליטה ופיקוח.

מה ניתן ללמוד מניתוח חיפושים פנימיים של גולשים באתרים גדולים?

אתרים גדולים נוהגים להציע לקהל הגולשים שמגיע לאתר שלהם, מלבד תפריטי ניווט וסינון, גם פונקציית חיפוש פנימי. גולשים עושים שימוש בפונקציית החיפוש הפנימי כדי להגיע למוצרים שהם יודעים לנקוב בשמם או בתיאור שלהם, או כאשר הם מעוניינים לאתר מוצר או שירות שלא הצליחו להגיע אליו באמצעות הניווט.

ניתוח תנועת חיפוש של גולשים באתרים גדולים במיוחד יכול לסייע לארגון להבין מהן החוזקות ומהן החולשות שלו בכל הקשור ליכולת של גולשים לאתר את המוצרים או השירותים שחיפשו, כיצד עליו להטמיע את השינויים והשיפורים הנדרשים על מנת לדאוג לכך שמבנה האתר ישרת בצורה טובה יותר את צרכי הגולשים, וגם מהן מילות המפתח שבהן צריך להתמקד תהליך SEO המותנע בחברה.

על מה צריך לתת את הדעת בעת ביצוע ניסוי וטעיה באמצעות מבחני A/B באתרים גדולים?

ניסוי וטעיה ומבחני A/B הם מרכיבים שנהוג להטמיע בשגרה בכל פרויקט אופטימיזציה וקידום. כאשר מדובר באתרים בעלי היקף נרב במיוחד, למבחנים האלו ישנה חשיבות גדולה במיוחד, בעיקר משום שכל שינוי או עדכון יכול לחולל שינויים מהותיים בתנועת הגולשים לאתר.

לרוב, כאשר מבצעים מבחני A/B כחלק מפרויקט הקידום, נוהגים למדוד ולנטר את התנהגות הגולשים באתר, ולהין אילו כותרות עובדות טוב יור על הגולשים, אילו עמודים ממירים יותר, אילו סגנונות, צבעים וגדלים של טקסט ותמונות הופכים את הגולשים למעורבים יותר וכך הלאה.

עם זאת, באתרים גדולים, מבחני A/B מביאים עימם כמה אתגרים מרכזיים מובנים. ראשית, מאחר שמבחני A/B מייצרים, למעשה, גרסאות שונות של עמודים בעלי תוכן כמעט זהה, בהחלט יכולה להיווצר כאן תופעה של תוכן משוכפל.

הדרך לטפל במקרים כאלו היא לסמן תמיד את הגירסה הראשית של העמוד כגרסת המקור באמצעות התגית קנוניקל.

אתגר נוסף שיש לתת עליו את הדעת בהקשר הזה הוא השימוש בג’אווה סקריפט לצורך ביצוע המבחנים, מה שעלול לייצר שינויים בדפים המוצגים ללקוח, ולפגום שמהימנות תוצאות המבחן.

כיצד מפקחים על ניהול תהליך של קידום אתר גדול ומתי יש היגיון בצלילה לעומק אל הביצועים של מילות מפתח ספיציפיות?

כאשר עוסקים בקידום אתרים המכילים עשרות אלפי, מאות אלפי ואפילו מליונים עמודים שונים, אין זה מעשי לנטר את הביצועים של כל אחד ואחד מן העמודים באופן נפרד. כדי להתגבר על האתגר הזה נוהגות חברות קידום גדולות להטמיע כלים אוטומטיים שמאפשרים ניטור, ובמקרה הצורך גם שליחת התראות, למנהלי התהליך, ולאפשר להם לטפל באופן נקודתי בפגיעה בדירוגים של עמוד מסויים עבור ביטויי מפתח שחשובים לארגון, וזאת תוך שמירה על קבלת התמונה הגדולה.